Sunday, February 6, 2011

Senantiasa

Wahai Orang yang ku puja
Adakah dikau mengingati ku
Kerana diri ini selalu mengingati kamu
Raut wajahmu, hidungmu, matamu
Ku puja senantiasa, selalu

Wahai Orang yang Ku Damba
Adakah dikau mengerti diriku menyukai mu
Ingin mendakap mu, ingin mendamba cintamu
Raut iras wajahmu, yang sentiasa difikiran ku

Wahai Orang yang ku puja
Adakah dikau ikhlas menyukai ku
Menyayangi ku
Kerna diri ini akan sentiasa memuja mu
Dari hujung rambutmu hingga ke hujung kakimu

Aku sayang akan kamu
Aku ingat kamu
Aku melakar wajah mu diminda dan hatiku

Namun aku takut, adakah dia juga berfikiran dan berperasaan seperti ku
Adakah dia ingin bertemu
Adakah dia benar-benar ikhlas
Atau dia sekadar menjaga hatiku dengan berkata dia suka pada ku jua

Harapan itu positif
Harapan itu cerah
Dan berharap serta mengharap dia muncul dihadapan ku nanti
Membawa senyuman menawan yang kuharapkan senantiasa, sentiasa
SENANTIASA
Dikau SENANTIASA dihatiku
Walau kau jauh dari sisiku

Salina - Part 5

Zali memberi salam lantas mematikan injin motor kap cai nya. Lantas dia menjijing satu beg plastik berisi ikan talapia dan menghulurkan bungkusan tersebut ke tangan Salina. Makcik Rodziah menyapa Zali dan mengajak masuk untuk menjamu selera makan bersama dengan keluarga yang lain. Zali dengan segan silu membuka selipar CROCS tiruan nya lantas terus bersalam dengan Haji Abas dan duduk sebelah nya. Makcik Rodziah menghulurkan pinggan kosong kepada Zali. Salina pergi ke rak dapur untuk mengambil gelas kosong dan terus menuang air sirap limau ke dalam gelas kosong tersebut lantas diberi kepada Zali. Latifah menghulur mangkuk cambung besar yang berisi nasi putih dan zali menyenduk nasi tersebut kedalam pinggan nya. Panas nasi ni dan wangi, dalam hati Zali berkata. Sedapnyer sambal tempoyak serta gulai petai Makcik Rodziah. Best nyer. Itulah ayat yang bermain difikiran Zali. "Hahh! Apalagi, ambil lauk Zali. Jangan malu-malu. Bukan rumah orang lain. Ambik lauk tu. Salina, hulur gulai petai tu kat Zali ni" kata Hj Abas.

"Entah Zali ni, malu pulak" tambah Salina. Dalam hati Salina berkata, handsome jugak kawan ku ini. Aku sebenarnya suka kat dia. Tapi aku takut untuk melafazkannya. Takut dia tidak mahu menerima cintaku. Aku tahu dia adalah kawan rapat ku sejak dari kecil lagi. Tapi sejak Tingkatan Tiga, diriku suka padanya. Yerlah, ingin bercinta dengan nya. Haruskah aku berterus terang dengannya. Harus kah aku? Haruskah!!!...Aku amat suka kepadanya. Tak apa! Tak apa! Biarlah aku menyimpan perasaan ini. Suatu hari akan ku umumkan pada nya. Itupun kalau dia sudi. Alangkah malunya aku kalau dia menolak cintaku ini.

"Salina! Salina! Wooi! Kau kat dunia mana" Salina disapa oleh Latifah. "Berkhayal pulak dia ni. Siang-siang buta dah berkhayal. Ishhh! Ko ni" tambah Latifah. Salina tersedar dari khayalan nya dan terus menjamah nasi serta lauk yang ada dalam pinggan nasinya itu. Zali dan Hj Abas tengah hebat berbual pasal peristiwa kerbau mengamuk. Kedengaran bunyi ketawa Hj Abas dan Zali begitu kuat. Sehingga memecah kesunyian rumah itu. Setelah habis makan tengah hari, Zali pun pulang dan menghidupkan injin kap cai nya. "Zali! Tunggu kejap!" jerit Salina. Zali bertanyakan sesuatu pada Salina dan Salina memberitahunya bahawa dia ingin ke pekan untuk menghantar bungkusan yang mengandungi kain ela untuk kawan nya, Yuni Ali di Kuala Lumpur. Yuni Ali adalah kawan sekolah rendahnya dahulu. Sekarang dia tengah belajar di Tingkatan 4, Sekolah Menengah Convent Bukit Nenas. Yuni ni amat pintar orangnya. Dia "power" bahasa inggeris. Ayahnya seorang peguam. Dulu dia tinggal dikampung ni dengan neneknya kerana mak & ayahnya menyambung belajar bidang kedoktoran di UK. Untuk mengurangkan kos, ibu-bapanya meninggalkannya dikampung dimana Salina bersekolah bersama-samanya sehingga darjah 4. Salina dan Yuni masih berhubung sehingga kini.  "Ok, besok pagi aku jemput kau dirumah." kata Zali dan terus beredar meninggalkan laman rumah Salina.

Setelah beberapa jam berlalu, mereka sekeluarga bersembahyang jemaah (solat maghrib) bersama dirumah. Tambahan pula hari khamis. Setelah selesai sembahyang, mereka sama-sama membaca ayat-ayat suci Al-Quran bersama. Petang tadi, Latifah dan Makcik Rodziah ada masak bubur pulut hitam. Mereka menjamah bubur tersebut setelah selesai solat Isya'. Mereka sekeluarga rancak berbual pasal arwah datuk Salina dan pelbagai kenangan lama. Latifah juga berbual pasal kehidupan sehariannya di kota serta pengalamannya sebagai tenaga pengajar kepada budak-budak lepasan kursus elektrik.

Setelah selesai, masing-masing rasa mengantuk. Jam menunjuk kan pukul 10.30 malam. "Eh, dah pukul 10.30 dah. Abang Long nak masuk tidurlah dulu. Kau berbual lah yer" kata Hj Abas sambil memetik api rokok dan beredar masuk ke bilik. Tangan Haji Abas terus menekan butang ON kipas tegak yang ada dihujung katilnya dan duduk di kerusi malas yang berada betul-betul disebelah katilnya. Makcik Rodziah menyusul masuk dan terus melabuhkan punggungnya keatas katil. Kedengaran bunyi spring. Bunyi spring katil.

"Kau nak dengar cerita tak" tanya Latifah kepada Salina. Muka Latifah penuh dengan bedak sejuk. "Cerita apa Mak Su?" tanya Salina. Dengan pantas, Latifah menutup pintu bilik dan terus duduk diatas katil. Salina juga menghampiri ibu saudaranya itu dan duduk berdekatan dengannya. "Cerita apa?" tanya Salina lagi.
"Ok, kau nak dengar sangat kan. Ok, hari ni hari apa?" tanya Latifah kepada Salina. "Khamis lah" jawab Salina dengan pantas. "Ok, dulu masa Mak Su belajar kat ITM dulu, adalah kawan Mak Su ni. Nama dia Zareena. Dia ni anak mamak Penang tau. Dia ni memang penakut orangnya. Kalau nak ke tandas, mesti minta tolong kawankan. Jadi suatu malam, masa tu Mak Su dengan dia jer tinggal kat dalam bilik asrama. Semua budak-budak lain pergi lepak kat Seksyen 2 Shah Alam. Masa tu dalam pukul 10.15 malam lah..Mak Su pun tak ingat. Dia nak ke tandas, dia minta Mak Su kawankan dia. Jadi Mak Su cakap, pergilah. Aku tengok kau dari sini. Dia cakap dia takut. Jadi Mak Su pun bangun dan pergi kawan kan dia. Jadi, dalam pada masa yang sama, ada orang ketuk pintu. Jadi Maksu bergegas ke pintu utama bilik asrama dan buka lah. Tiada orang pun. Jadi Maksu pergi tengoklah kat luar, kot kot ada orang nak main-mainkan. Mak Su jerit cakap jangan main-main. Senyap sajer. Cuma dengar bunyi katak dan cengkerik. Sebab masa tu lepas hujan. Jadi Maksu tutup balik pintu tu dan pergi ke tandas dimana Zareena tadi berada. Maksu jerit dia cakap kenapa lama sangat. Zareena membalas menyatakan tunggu sekejap. Maksu perasan macam ada orang dibilik rakan seorang lagi. Macam ada orang berdiri di bilik tu. Tapi bilik tu gelap. MakSu hampiri bilik tu dan buka lampu. Tak der sesiapa pun. Jadi Mak Su biarkan saja lampu tu terbuka. Tiba-tiba Zareena malaun ni menjerit. Mak Su bergegas ke tandas/bilik mandi tu. Mak Su jerit tanya kenapa. Zareena membalas ada lipas terbang hinggap kat kepala dia. Zareena terus keluar dari bilik mandi/tandas tu. Sekali lagi kedengaran bunyi ketukan pintu utama. Mak Su dan Zareena sama sama ke pintu utama dan bertanya siapa. Kali ni Mak Su tak buka pintu. Mak Su tanya siapa tapi tak menjawab. Jadi kami membiarkan sajer. Ketukan ketiga kedengaran, lantas Mak Su dan Zareena menghampiri pintu itu. Zareena berdiri dibelakang Mak Su sambil memegang tangan serta lengan Mak Su. Bila Mak Su buka, rupa nya budak budak rumah balik. Seorang budak yang tinggal sebilik dengan Mak Su tadi bertanya kenapa ada tapak kaki kat dalam bilik ni. Tapak kaki berminyak. Jadi Mak Su bergegas tengok, memang ada kelihatan tapak kaki. Kami semua sepakat pergi ke pejabat asrama dan mengadu tentang hal ni." kata Latifah sambil membetul kan tempekan bedak sejuk tadi.

Tiba-tiba Salina menjerit. "Kenapa?" tanya Latifah kepada Salina. "Ina nampak macam orang mengintai kat tingkap cermin tu. Ina takut Mak Su. Ina takut" ujar Salina dengan nada takutnya. Latifah terus keluar dari bilik dan mencapai parang didapur dan membuka pintu dapur. Latifah keluar dan mendapati........

(bersambung...........)

Thursday, February 3, 2011

Salina - Part 4

Latifah keluar dari bilik Salina dan dengan pantas dia berlalu pergi ke halaman rumah untuk menyidai "towel" basah nya. Dalam perjalanan menuju ke pintu, dia disapa oleh Mak Joyah. "Kau cuti ker Pah? Bukan main susah nak nampak muka kau sejak kebelakangan ni. Jengok-jengoklah abang long kau disini. Bukan kau tak der kereta. Eh! Mana pergi kereta kau?". Dalam hati Latifah menyibuk betul Mak Joyah ni. Kalau tak menyibuk pasal hal orang boleh tak. Dengan senyum simpul Latifah menjawab " Cuti lah Mak Yah. Tu yang boleh datang sini. Pah minta cuti tahun. 6 hari. Mak Yah dari mana?". Latifah terus menuju ke ampaian diluar rumah yang berdekatan dengan pintu dapur.

"Aku dari rumahlah. Aku nak pergi ke rumah Lebai Samad untuk tengok-tengok kan aku ni. Sejak kebelakangan ni, badan aku sakit-sakit. Sakit kat pinggang sampailah ke hujung kaki. Bisa sangat aku rasa. Kalau hari hujan, lagi lah aku tak boleh tahan. Allah saja yang tahu" balas Mak Joyah dengan suara nya yang lantang tu. Latifah masuk semula dan terus menolong Salina memotong sayur.

"Habis tu, kau nak ke rumah Lebai Samad lah ni. Kau ni kalau makan tak nak berpantang. Semua kau makan. Benda-benda "angin" semua kau hentam. Mana tak nyer kau senang dapat sakit sendi. Minum air pun kau kurang. Si Zemah tak tolong urutkan ke? Kan dia masih bercuti lagi." kata ibu Salina. Zemah adalah anak saudara Mak Joyah. Dia cuti semester.

"Budak-budak sekarang Ziah. Kau tahulah. Bila aku suruh goreng ikan, takut kata nya. Takut meletup dan kena ke tangan dan muka nya. Sedangkan goreng ikan aku suruh dia takut, ini kan pula nak suruh dia mengurut aku. Apa yang dia tahu asyik main "handphone" dia. Apa dia? Pesbook..Entah, susah benar aku nak menyebutnya." jawab Mak Joyah. " Facebook lah May Yah" sahut Latifah dengan ketawa.

"Kau dengar tak Ziah pasal kerbau mengamuk tadi. Orang cakap kerbau tu nampak Hantu Raya belaan orang tua yang berniaga gerai tu." tambah Mak Joyah. "Ishhhh, kau ni, kalau pasal bab-bab mengarut dan khurafat tu bagilah kat kau. Semuanya kau tahu kan. Tak der pasal tu lah eh! Isshh..apa kau ni. Bawa mengucaplah." sambil mengeleng-geleng kepala ibu Salina menjawabnya. Bunyi desiran minyak panas seakan-akan sedang mengoreng kedengaran. Ikan kembung dua ekor sedang digoreng diatas kuali hitam. Bunyi tumbukan batu lesung juga kedengaran. Cili merah, bawang putih serta cili api telah ditumbuk oleh Latifah. " Eh! Betul. Kalau tak macam mana kerbau yang elok-elok ditambat tu tiba-tiba mengamuk? Mesti dia ada nampak "benda alah" tu. Banyak orang cakap Ziah oiii! Dah aku nak balik ni. Aku nak ke rumah Lebai Samad. Dapat jugak dia mengurut dan tengok-tengok kan kaki aku ni. Kot-kot tersampuk ke? " tambah Mak Joyah sambil mengangkat punggung labu sayung nya dari kerusi dapur.

Latifah lantas mengusik dengan berkata " Hai! Cepat benar May Yah nak balik. Kalau tak tu, ada jer cerita yang nak dijaja". " Amboi kau bukan main "laser" lagi mulut kau yer Pah. Mentang-mentang aku ni macam ni, kau perli aku yer. Sampai hati kau Pah"..."Dah, Mak Yah nak balik ni"..sambil menuju ke pintu dapur terkedek-kedek disebabkan kakinya sakit dan terus berkata lagi " Ziah, aku balik dulu".

Semua masakan telah terhidang dimeja makan. Tengah tunggu "ketua rumah" balik. Setelah beberapa minit, Ayah Salina muncul dimuka pintu dapur lalu membasuh muka dan kaki nya di bilik mandi yang berdekatan dengan sinki. Kedua adik lelaki Salina juga telah balik. Mereka sekeluarga menikmati juadah makan tengah hari dengan berbual tentang kerbau mengamuk. Bunyi ketawa meriuhkan ruang dapur rumah Salina. Sungguh bahagia nampak nya keluarga Salina.
Tiba-tiba kedengaran bunyi motor.

(bersambung....)

Salina - Part 3

Dengan pantas, Salina dan mak saudaranya mengelak dan berlari ke tepi. Kaki mereka sempat berlari ke tempat semak yang berdekatan. Rupa-rupanya, ada kerbau mengamuk. Kelihatan beberapa orang lelaki termasuk Zali sedang mengejar kerbau yang sedang berdengus. Seakan-akan dalam keadaan marah dan ingin menanduk sesiapa saja yang menghalangnya.
“Kau tak pa-apa? “ tanya Zali. “Kerbau tu terlepas dari seberang jalan sana. Aku dengan abang aku atas motor. Ternampak beberapa orang sedang mengejar kerbau tu. Jadi aku ikut sekali. Seronok pulak aku rasa.” Tambah Zali.  Kelihatan Salina yang masih dalam keadaan terkejut dan terus mendekati Zali untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut tentang peristiwa tersebut. Mak saudara Salina juga turut mendekati Zali sambil membersihkan kemuncup yang melekat di seluarnya.
“Aku tak apa-apa. Cuma aku terperanjat. Aku ingat apa dia tadi. Nasib baik Mak Su aku tarik aku ketepi. Kalau tak, habislah aku ditanduk oleh kerbau tu. Uhhhh! Selamat!” sambil menarik nafas dengan rasa lega. Salina dan mak saudara nya pun beredar dari tempat itu dan meneruskan perjalanan untuk ke destinasi mereka.
Kedengaran suara yang begitu riuh rendah. Pelbagai ragam penjual ikan, sayur dan peniaga lain untuk mempromosikan barang-barang yang dijual oleh mereka. Salina dan mak saudaranya menghampiri gerai-gerai tersebut dan membeli apa yang dikehendaki. Setelah membeli ke semua barang-barang mentah tersebut, mereka pun pulang ke rumah.
“Eh! Tak habis-habis lagi ke dia orang ni nak menangkap kerbau mengamuk tu. Riuh sekampung plak aku nampak. Lelaki semuanya sasa-sasa belaka. Tak kan tak boleh tangkap kot.”kata Latifah kepada Salina. Ternampak beberapa orang sedang mengerumun disatu kawasan tepi jalan di kawasan semak. Kerbau tu macam sudah ditambat.  “Mak Su. Kita nak masak apa hari ni. Mak Su ni reti ke masak?”, usik Salina.
“Hello! Tengok orang sikit tau. Walaupun kita macam ni, kita pandai masak tau. I kan tulen, mestilah pandai masak. Nanti kalau ada jodoh, kalau tak pandai masak, suami  I cari lain tau” sambil mengayakan percakapan tersebut dengan nada ala ala percakapan “adik-adik” atau mak nyah.  Salina membalas “ Mak faham Nyah”. Kedua-dua mereka semakin hampir ke rumah yang dituju. Dalam hati Salina, baik juga mak saudara ku ini. Sanggup dia berbelanja untuk makan tengah hari nanti. Yer lah, dia tak datang nak dekat 8 atau 9 bulan. Sesekali apa salahnya.
Kelihatan wajah yang agak kusam kulit mukanya dengan tahi lalat yang banyak dileher merenung jauh ke arah Salina dan Latifah.  “Kau orang ada beli tempoyak yang aku mintak tadi? Boleh buat tempoyak culit. Ikan kembung kau ada beli tak Pah?” tanya ibu Salina kepada Latifah. “ Ada kak. Pah tak lupa. Ada ni ha! Ikan kembung ni kita masak goring berlada yer. Paha ada beli kangkung. Boleh buat kangkung goring belacan” balas Latifah lantas meletakkan bungkusan barangan basah yang dibeli dari pasar tadi ke atas sinki. 
“Paha da jugak beli pucuk ubi, ubi kayu dan juga petai. Abang Long suka gulai petai ni kak. Akak buat lah untuk dia yer! Saya nak mandi kejap. Badan berbau pasar plak ni” tambah Latifah dan terus ke bilik Salina untuk bertukar pakaian dan mandi. Salina dan ibunya membuka semua bungkusan barangan basah tadi dan mengeluarkan sayur dan ikan untuk di siang.
Kedengaran lagu Ziana Zain di corong radio yang dibuka oleh Salina. Kedengaran suara perempuan dari bilik mandi yang mengikut lirik lagu tersebut. Maklumlah, anak dara tua. Mungkin terbawa-bawa perasaan nya yang masih belum berkahwin. Mungkin kesepian melanda. Maka amat tepatlah dengan lagu Ziana Zain tersebut. Suara di bilik mandi itu juga semakin lantang mengikut alunan lagu tersebut. Salina tersenyum sambil mengaul ikan yang telah siap di siang tadi dengan sedikit garam. Bawang dan cili juga telah tersedia untuk dikisar.
Sambil Salina membasuh sayur di sinki, dia terpandang kelibat manusia lalu diluar jalan rumahnya. Mak Joyah sedang menuju ke rumahnya. Dalam hati Salina, ini tak habis-habis nak mengumpat lah ni. Tak pun ada gossip terbaru yang hendak disampaikan. Tak serik-serik agaknya Makcik Joyah Bt Budin ni. Asyik menceritakan hal orang jer. Hal sendiri tak nak ambil kisah. Kalau hal orang, bukan main lebar mulut tu bercerita. Tapi kalau pekung sendiri, nak tutup, tutup lagi. Huurrmm! Mak Joyah, Mak Joyah. Seorang anak lelaki Mak Joyah masuk pusat pemulihan dadah, seorang lagi baru lepas kena tangkap polis sebab merempit. Anak perempuan yang bongsu plak, baru jer kena tangkap khalwat. Itu semua pekung Mak Joyah.
Kelihatan seorang wanita yang berumur 50-an dengan bentuk tubuh yang agak “labu sayung” semakin menghampiri pintu dapur dimana Salina berada. “Assalamualaikum! Ziah, aku ni. Kau buat apa tu?” Kedengaran suara Mak Joyah memberi salam. Lantas suara Salina dan ibu nya menyahut salam tersebut. Dengan lenggang lenggok nya, Mak Joyah masuk ke ruang dapur dan terus menghampiri ibu Salina.
“Kau nak masak apa Ziah? Bukan main banyak lagi kau “memborong”? Semua ada ni. Kau menang loteri ker Ziah?” tanya Mak Joyah. “ Ishhh kau ni. Kesitu plak kau pergi. Si Latifah balik menjenguk abang nya. Dia pergi ke pasar dengan Salina tadi. Kau dari mana ni? Tengah-tengah hari ni, kau tak masak ker?” balas ibu Salina.
“Owhhh! Latifah ada. Patutlah aku perasan tadi. Masa Salina lalu di hadapan rumah aku, aku nampak perempuan berjalan dengan Salina. Aku ingat siapa tadi. Eh! Kau tak tahu ke tadi ada kerbau mengamuk? Entah kenapa kerbau tu mengamuk?” tambah Mak Joyah sambil mata nya liar memandang kesana sini.
Orang seperti Mak Joyah memang dah semula jadi suka menjaga tepi kain orang. Suka mengumpat dan menghina orang. Lumrah orang macam ni. Warna baju Mak Joyah yang agak-agak tidak sesuai dengan “trend” terkini. Dah lah warna oren campur merah. Pakai pula selendang ungu. Warna gincu bibir merah menyala. Celak hitam yang tak kena tempat. Betul-betul macam orang “hulu banak”. Ishhh. Mak Joyah! Mak Joyah. Itulah yang difikirkan oleh Latifah apabila ternampak kelibat Mak Joyah didapur.

(Bersambung….)

Wednesday, February 2, 2011

Salina - Part 2

Wajah gembira terpancar di muka Salina. Dalam fikiran Salina hanya ada satu wajah. Wajah yang memberikan kegembiraan pada dirinya. Lama sungguh Mak Su tak datang. Terlalu rindu untuk bergurau senda dengan Mak Su yang ku sayangi. Itulah dia wanita kental yang diriku tahu. Seorang jurutera yang tegas membuktikan bahawa wanita juga boleh berjaya. Itulah dia Mak Su aku. Semua nya bermain-main difikiran Salina. Lantas jeritan gembira kedengaran serta riuh rendah dan gelak ketawa  memecah sunyi di rumah Hj Abas Abdullah. “Mak Su, Ina rindu sangat dengan Mak Su. Mak Su sihat? Mak Su apa khabar?” kata Salina kepada mak saudara nya sambil mendakap penuh erat tubuh seorang wanita yang berumur 41 tahun yang masih lagi belum berkahwin.

“Alhamdulillah sayang. Ina ok ker. Kenapa Ina berhenti sekolah ni. Ina tahu tak, Ina ni budak pandai tau. Anak saudara Mak Su ni bijak orang nyer” balas Latifah, nama sebenar nya sambil memicit pipi Salina dengan jari-jemarinya.

“Assalamualaikum”, kedengaran suara jantan yang macam biasa didengar selalu oleh Salina. Sambil meletak parang serta botol yang berisi cuka getah didepan rumah lalu naik ke tangga dapur untuk menjenguk isteri tercinta. Kedengaran suara dari Salina, Latifah serta Rodziah (ibu kepada Salina) menyambut salam tersebut.

Dalam fikiran Latifah, adakah itu suara Abang Long. Sudah 8 bulan tidak ku temui dia. Rindu sangat aku dengan abang sulung ku ini. Maklumlah, kerja ku banyak. Mengajar budak lepasan Universiti dan beberapa kerja teknik dan pengawasan elektrik. Tiada kesempatan aku ingin menjenguk nya disini. Aku tahu abangku seorang “wira”. Dia tidak berpelajaran tinggi macam aku, Cuma kerja kampung. Semangat dia sungguh kental. Walaupun dia tak berpelajaran tinggi, tapi dia ada keluarga. Apa ada pada aku? Suami & Anak? Jauh sekali. Cuma pangkat dan wang ringgit yang cukup untuk diriku bernafas lega. Hidup di Kuala Lumpur. Serba-serbi mahal. Alhamdulillah. Tak sia-sia aku berpelajaran tinggi. Walaupun aku tak kahwin, aku masih ada Abang Long, Abang Ngah dan Busu. Dan yang paling penting, aku masih ada tuhan. Allah S.W.T.

“Eh, kau! Bila sampai ni? Abang tak perasan. Mana kereta kamu?” kata Hj Abas Abdullah kepada adik perempuannya. Lantas Latifah menuju kearah Abang Long nya itu dan mencium tangannya dan berkata “Apa khabar abang? Kereta masuk “workshop”. Buat ragam lagi. Pah naik bas dari Bukit Jalil. Abang sihat?”

Sambil menuju ke rak dapur dan mengambil cawan aluminium lantas diisi dengan minuman kopi kampung. “Abang macam ni lah. Kerja kampung. Pagi-pagi lagi abang dah keluar menorah. Tak kesitu, abang pergi menebas semak di belakang rumah  arwah Pak Bidin  tu. Alhamdulillah, abang sihat. Selagi abang sihat, insya allah, abang akan menggunakan tulang empat kerat ni untuk bekerja. Kerja kau macam mana? Dah ada ker yang berkenan di hati?” tambah Hj. Abas Abdullah.

“Mak Su! Ina nak pergi pasar kat seberang sana. Mak Su nak ikut tak?” tanya Salina kepada Latifah. Dengan senyum, Latifah bersetuju dengan pertanyaan itu tadi dan melupakan apa yang ditanya oleh abang long nyer. Sebut pasal kahwin memang pantang bagi Latifah. Semenjak dia putus tunang 3 tahun lepas, seolah-olah , dia dah menjadi serik dengan lelaki. Serik dengan perangai lelaki melayu yang suka membuat janji tapi tidak pernah ditepati.

“Pah! Oh Pah!” jerit ibu Salina sambil berjalan menuju ke ruang dapur. Latifah menjawab panggilan kakak ipar nya itu dan menyatakan hasratnya untuk menemani Salina ke pasar di seberang sana. Perangai Latifah seolah-olah sudah macam “tom boy”. Cara jalan dah macam lelaki tetapi masih bertudung. Mungkin terbawa bawa sifat ditempat kerja nya yang kebanyakannya terdiri dari kaum lelaki.

Suasana mentari yang sungguh indah menyinari setiap sudut, diikuti dengan hembusan angin yang segar. Sungguh damai dan indah kampung ni. Latifah dan Salina berjalan menyusuri laman Mak Nab yang dipenuhi dengan pokok bunga. Kelihatan anak lelaki nya sedang membasuh motornya. Sungguh kurang sopan. Tidak berbaju dan hanya memakai seluar bola yang jarang. Ternampak sedikit warna seluar dalam kelabu nyer. Salina tidak menggemari perangai anak lelaki Mak Nab yang sorang ni. Dah lah tidak bekerja, pemalas lepas tu suka kacau anak dara di kampung. Banyak anak dara telah “rosak” akibat angkara nya namun setiap peristiwa, pasti dia terlepas dari kerja terkutuk nya itu.

“Hi Ina. Awak nak pergi mana? Boleh saya ikut” sapa anak lelaki Mak Nab. “Kau sibuk apasal. Suka hati akulah , aku nak pergi mana? Lain kali, jangan sibuk boleh tak? balas Salina sambil meneruskan langkah dengan Mak Su kesayangannya ke seberang jalan yang menghampiri disatu jambatan besi.

Kedengaran bunyi motor yang seakan- akan laju menuju kearah mereka. “Ina, ketepi..ketepi Ina, tepi…..” suara lelaki remaja.


(Bersambung)

Salina - Part 1

Salina merupakan budak yang baik budi bahasa nyer. Dia mempunyai perwatakan yang menarik dan sungguh bersopan baik dari tutur bahasa nya dan juga tingkah laku nya. Dia berasal dari keluarga yang susah. Bapa nya seorang penoreh getah manakala emaknya seorang peniaga nasi lemak. Adik beradiknya ada 3 orang. Salina adalah anak sulung dan mempunyai 2 lagi adik lelaki. Setiap pagi, emaknya akan menghantar nasi lemak yang telah dibungkuskan siap2. Salina lah yang akan menghantar nasi lemak tersebut ke Warong Pak Ismail yang terletak tak jauh dari rumahnyer. Adalah dalam 8-10 minit kalau berjalan kaki. Salina berumur 16 tahun dan dia tidak bersekolah lagi kerana bagi dirinya, dia perlu berkorban untuk adik-adik nya yang masih bersekolah dalam darjah 3 dan seorang lagi didalam darjah 5. Salina bukan nya tidak boleh belajar malah dia telah mendapat 6A2 dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Mendapat keputusan sebegitu adalah dianggap baik dan cemerlang dikawasan kampung tersebut. Disebabkan atas desakan keadaan dan melihat kedua ibu bapanya yang bekerja keras selalu, maka Salina mengambil keputusan untuk tidak meneruskan pelajaran nya hingga peringkat SPM atau yang lebih tinggi lagi.

Dalam perjalanan untuk menghantar nasi lemak ke warung Pak Ismail, Salina disapa oleh Zali. Zali adalah rakan sekolah Salina. Mereka berkawan baik sejak dari sekolah rendah lagi.

"Salina, kau nak pergi jalan kaki ker. Tak berat ke?" sapa Zali. "Alah, aku dah biasalah. Kau ni nak pergi kemana ni. Ewah! Ewah! Bukan main kacak lagi aku nampak kau. Ni mesti ada apa-apa ni? kata Salina dengan penuh gurauan. Maklumlah, rakan rapat Salina. Salina memang suka bergurau orang nya. "Aku nak pergi kawankan abang aku pergi ke bandar. Dia ada temuduga kat Pejabat Pos. Jadi Kerani Kaunter. Aku tengah tunggu dia lah ni." balas Zali.

"Ohh, aku ingatkan , kau nak pergi tengok wayang tadi." usik Salina sambil meneruskan perjalanan nya ke warung Pak Ismail yang boleh kelihatan. Agak agak dalam 30 meter lagi, sampailah nasi lemak yang berjumlah 50 bungkus tu ke warung tersebut. Bunyi motor kedengaran menandakan betapa sibuk nya aktiviti di waktu pagi tersebut. "Ah, kau dah sampai. Apasal lambat hari ni. Orang banyak dah tunggu ni. Cepat! " jerit Pak Ismail. Kelihatan ramai lelaki yang berumur dalam lingkungan 50-an bersarapan disitu. Penoreh getah, pekebun dan pelbagai pekerja kampung yang singgah diwarung Pak Ismail ni. Ramai orang cakap, teh tarik Pak Ismail ni sedap. Sesetengah orang cakap, Pak Ismail ni ada menyimpan hantu raya. Dan pelbagai lagi andaian serta cerita tentang Pak Ismail ni. Pak Ismail adalah askar pencen yang menjalankan perniagaan gerai di Kampung Yong Nek. Hampir 15 tahun jugak lah dia berniaga.

Lantas Salina meletakkan bakul yang berisi Nasik Lemak tadi dan beredar dari situ. Dalam fikiran Salina, lepas ni nak menolong emak membasuh kain. Emak tak boleh berendam dengan air sangat. Dia ada lelah. Doktor juga telah menasihatkan dia jangan buat kerja berat-berat. Itu juga adalah satu sebab mengapa Salina membuat keputusan untuk berhenti dari sekolah. Dia ingin menolong ibunya. Aku mesti berhenti!. Aku mesti berhenti!. Itulah ayat yang bermain dalam fikiran nya semasa mendapat keputusan cemerlangnya.

Dalam perjalanan pulang, kelibat Zali tidak kelihatan lagi. Mungkin dia telah pergi ke bandar bersama abangnya. Sebelum sampai ke rumahnya, dia akan melalui laman Mak Nab yang dipenuhi dengan pokok bunga kertas serta pelbagai pokok bunga yang lain. Indah sungguh laman Mak Nab ni. Setelah Salina lalu separuh dari laman Mak Nab, Salina disapa oleh Razak dari tingkap. "Hi. Awak dari mana ni?". Salina tidak memperdulikan sapaan itu kerana dia tahu Razak ni gatal sikit. Siapa yang tak kenal Razak, anak Mak Nab. Bohjan kampung yang terkenal. Salina meneruskan perjalanan nya sehingga sampai ke rumah. Bila Salina membuka pintu, dia melihat..................................

(bersambung)

Tuesday, February 1, 2011

Gembira - Part 2

Setelah Kak Seha "drop" kat Avenue K, Jalan Ampang, zam pun terus pergi ke Cafe favourite zam iaitu NYONYA CORNER..huhuhuhuh..kat sini Wi-Fi nyer laju and set value meals nyer pun berpatutan harga nyer. Setelah sampai disitew, zam order air minuman favourite zam iaitu White Coffee. Zam buka lappy and terus online FB and chatting ngan my friends kat U.S...heheheh..

Kak Seha Beins sekeluarga pulang ke hotel dimana mereka menginap. Kak Seha Beins ni adalah seorang perunding tentang METAPHYSICS..so kalau ada sesiapa yang hendak mendapatkan khidmatnyer, sila inbox zam kat Facebook ok..(Note : Kak Seha, zam nak promote pasal Metaphysics ni..heheheheh). Kak Seha juga merupakan rakan sekolah kepada pelakon terkenal Elliesuriaty Omar. Jadi semalam, Kak Ellie nak datang jumpa kak Seha. Just amongst friends kan..huhuhu..zam ni memang kacau daun kan. So zam pun tak nak ketinggalan untuk menemui pelakon "favourite" zam ni. Apa lagi, kak seha cakap nak jumpa Kak Ellie tak, of course, mestilah nak kan..siapa yang nak lepaskan peluang ni..tambahan Kak Elliesuriaty Omar ni memang zam minat sangat. Lakonan nyer mantap and she got her own trademark...I love her so much.


Bersama pelakon pujaanku ELLIESURIATY OMAR
 Setelah menerima "isyarat" dari Kak Seha menyatakan bahawa Kak Elliesuriaty dah sampai kat lobby hotel yang dia menginap, zam pun pack my things and jalan kaki ke hotel tersebut. Perasaan zam sangat gembira sangat bila nak berjumpa dengan Kak Elliesuriati ni...Terkesima, teruja pun ada jugak..hehehhe..Sampai dilobby hotel, zam sms kak Seha, tak nampak pun Kak Elliesuriati, Kak Seha cakap, dia ada kat kawasan tu..Perasaan zam ni macam malu pun ada, excited pun ada..heheheh..akhirnyer, tinjau punyer tinjau, nampak dia. Seorang pelakon amat berbakat besar yang bernama Elliesuriaty Omar sedang duduk bersama teman wanitanyer. Dalam hati zam, alamak, malu nyer aku, siapa lah diri ni kan..huhuhu..Amat terperanjat, kak Ellie tersenyum dari jauh dan menyapa diriku ini. Zam kenalkan diri and duduk serta berbual. Kami rancak berbual walaupun dalam hati zam berdebar2 ...maklumlah, berjumpa dengan orang yang terkenal..huhuhuhu..setelah beberapa minit
kak Seha Beins sampai...maka suasana menjadi riuh sebab Kak Seha and Kak Elliesuriaty ni memang kawan baik. Alhamdulillah, semangat kawan macam ni lah yang kita nak. Kak Ellie adalah seorang yang very down to earth person, friendly and mudah senyum. Zam amat senang berbual dengan nyer..baik sangat....muka dia secara "LIVE" pun manis sangat...zam suka gaya dia..

To Kak Elliesuriati : Zam doakan kak ellie success dalam apa jua bidang atau pekerjaan yang sis lakukan. Insya Allah, kita sentiasa didalam lindungan Allah dan sentiasa dalam perhatian Allah. Kita sama bintang sis. Kita adalah orang PIECES..hehehehe..PIECES ni sensitif and kuat berfikir..sama lah kita kak Ellie..Tapi orang berfikir ni beruntung kan kak Ellie, kita fikir apa yang akan terjadi dan apa yang bakal menyusul terjadi selepas tu kan....Cuma PIECES ni, kita perlu berfikiran positif ...hehehehe..Kak Ellie, zam mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan terima kasih sebab sudi meluangkan masa dan memberi zam peluang bersama2 dengan teman dan rakan Kak Ellie semalam. Zam memang having fun semalam ...Hope we can meet again...zam ada beberapa "storyline" yang zam nak bagi...I got a few real stories which happened out there so that can transform it into drama or film. Insya Allah, zam tengah "writing" tentang storyline nyer...Moga Allah memberi zam idea...Wishing you all the best in your future endeavour kak Ellie.. Muuahh! Love you sis....

Begitulah cerita semalam yang buat zam happy sangat...zam dapat berjumpa dengan pelakon kegemaran zam. Zam juga enjoy dengan the rest of the peoples yang ada bersama-sama dengan Kak Elliesuriaty Omar. Kak Seha Beins, once again, thank you so much. Zam beruntung sebab dapat mengenali you and your friends (of course and especially Kak Elliesuriati).. zam happy sangat semalam.

Bersama-sama teman yang lain
Dalam pukul 10.30pm, kakak zam call and dia nak "fetch" zam. Tapi dia suruh zam tunggu dia kat Citibank..so zam pun beredar dari hotel tersebut dan berjalan and tunggu my sister kat Citibank...dalam 5 minit my sister datang and kami pun balik menuju rumah my parents kat Gombak..

Itulah serba sedikit pengalaman gembira zam semalam. Cherish the moment so much.

Love to : Kak Seha Beins, Kak Elliesuriati, Kak Knot & Sham. Not to forget, to Auntie (Kak Seha's mother-in-Law) and kak seha's children....

Note : Sesiapa yang ingin mendapatkan rundingan tentang METAPHYSIC, inbox me at my Facebook. I will inform Kak Seha on the consultations...

Gembira - Part 1

As Salam semua dan selamat petang semua. Di harap semua berada didalam keadaan sihat wal'afiat. Alhamdulillah, cuaca agak baik sekarang. Yerlah, 2-3 hari lepas, asyik hujan jer. Baju pun tak kering. Syukur ke hadrat illahi kerana telah memberi sedikit ruang bagi matahari memancarkan sinaran nyer ke dunia Malaysia ini. Sebelum itu, zam ingin mengucapkan ribuan terima kasih pada kawan FB zam yang bernama Seha Beins kerana telah mengizinkan zam turut bersama2 beliau meluangkan masa bersama2 dengan keluarga beliau di Berjaya Times Square semalam. Zam dah anggap Kak Seha Beins ni macam my own sister dah. Terima Kasih Sis. You are amazing... Zam juga terkesima dengan jemputan beliau makan malam (buffet) bersama2 teman beliau di Corus Hotel pada malam Sabtu tempoh hari. Thanks, once again. Zam doakan kak seha dimurahkan rezeki sekeluarga. Insya Allah! Good Luck with your metaphysics thing. You are truly talented on doing that sis!..hehehehehe..

Inilah selipar (Flip Flop) tu..hehehehe..Cantikkan

Berbalik cerita di Berjaya Times Square, zam sebenarnya dah lama tak pergi Times Square ni. Maklumlah, tempat favourite asyik2 KLCC, Pavilion, Sg Wang and Avenue K..Tapi semalam rasa macam seronok plak sebab "ter expose" semula dengan suasana di Times Square tu. Huurmm! Banyak juga barang2 yang murah sebenarnyer di sana. Macam macam jualan murah..yer lah Tahun Baru Cina nak dekat kan. Macam2 barang , semuanyer ada potongan harga. Harga semua berpatutan ...Gila2 plak tgk. Zam juga sempat membeli selipar yang bertulis FACEBOOK berwarna hitam. Hah! Selipar FACEBOOK???? Yer lah, ada perkataan facebook tertera di selipar tersebut. Zam suka..murah jer ..hanya RM10.00..selipar untuk pakai dirumah, nak ke kedai ker, nak ke mini market ker..memang "cool" sangat.

Bersama2 dengan keluarga kak Seha Beins, zam juga pergi ke INDOOR Theme Park nyer di tingkat 7. Kak Seha suruh naik Roller Coaster tu, mampossssss  aku sakit jantung nanti. Jangan dibuat2, zam ni penakaut sikit, tapi kalau bab2 cerita hantu, zam tak takut...lagi zam nak baca buku atau tonton cerita seram tu..huhuhuhu....Kalau you all ingat, dulu pernah terjadi, ada pengunjung yang jatuh dari Roller Coaster tu, nasib baik tak mati..cuma cedera parah dikepala dan patah tangan..keadaan nyer stabil masa tu. Sejak tu, zam dah takut nak naik "joyride" machine ni. Bukan takut mati, tapi mati biarlah dengan keadaan yang sempurna sifat tubuh badan nya..ni tak pasal2 kepala tercabut lah, tangan tercabut lah..eeeeee..Audzubillah.!

Kak Seha dan anak2 nya jer yang naik, zam dan mak mertua kak seha hanya duduk dan berbual. Sambil menunggu kak seha dan anak2 nyer ber"having fun" disitew, zam sempat pergi mengambil gambar keadaan beberapa ruang disekitar Theme Park tersebut. Zam sungguh tertarik dengan amusement centre yang zam rasa bagi kita info tentang binatang dinasour. Ianyer lebih kurang macam kita masuk Petrosains KLCC lah..zam ingat, bila masuk dalam amusement park tersebut, kita akan lihat keadaan zaman dinasour yang berusia 1 juta tahun yang dulu..macam interesting..tapi maybe next time lah zam pergi. Semua "joyride" machine kat sitew, semuanyer ok, cuma semuanyer menakutkan dan meningkat "adrenalin" kita kalau naik machine tu..ahahahahaahahaa...tengah syok mengambil gambar, muncul maskot theme park ..apa lagi, zam bergambar lah dengan maskot itu..huhuhu..tak nak lepaskan peluang, sebab zam jarang ke Times Square ni...huhuhuhu..

Setelah selesai berhibur disitew, zam and keluarga kak seha pergi mengalas perut and makan hot dog di tingkat 5. Sedap jugak hotdog nyer..mungkin perut zam lapar, tak tahulah. Sambil menunggu hidangan hot dog tersebut, zam gi beli waffle..mmmmm...sedap bangat! Yerlah, ada tiga perisa, HONEY, STRAWBERRY and BUTTER..Bedal lah, apa lagi kan...Setelah selesai, pergi jalan2 di kawasan Times Square tu and then singgah pula makan manisan di satu cafe. Cafe nyer SWEET CHAT...mmmm..sedap sangat..zam makan MANGGO apa tah, dah lupa..gabungan ice blended, campur dengan sagu, pemanis dan ketulan mangga..aduhhh! sedapnyer tak terkata..tapi manis sikit lah kan...sedap.. and then lepas tu pulang. Kak seha "drop" zam kat Avenue K and then kak seha balik ke hotel Corus dimana mereka menginap..

Berikut adalah gambar2 yang sempat zam "snap" untuk kenangan bersama.




Roller Coaster Rail



It's Like TOY WONDERLAND...I Like it

Dihadapan Entrance DINASOUR -Explore & Exhibit


Bersama Maskot Theme Park

Dekorasi Sambutan Tahun Baru Cina - BERJAYA TIMES SQUARE

Keluarga Kak Seha Beins

Cafe SWEETCHAT - BERJAYA TIMES SQUARE

Ini lah Manggo Desert tu...Sedapppp

Bersama keluarga Kak Seha Beins

Dekorasi Tahun Baru Cina - BERJAYA TIMES SQUARE



Sunday, January 30, 2011

Selamat Petang Dan Hujan

As Salam semua. Salam sejahtera dan selamat petang semua. Diharap semua berada didalam keadaan sihat wal'afiat yer. Insya Allah , Allah melindungi umat yang mengingati nyer. Zam baru jer lepas minum petang kat Nyonya Corner ni. Maklumlah, hujan hujan macam ni, perut mudah lapar. Alhamdulillah diatas rezeki yang Allah bagi/beri. Sentiasa bersyukur ke hadrat illahi kerana negara kita tak der perang, konflik dan juga masalah kebuluran. Cuma, ada segelintir masyarakat yang masih hidup dalam keadaan daif dan perlukan perhatian rakyat dan kerajaan serta kebajikan masyarakat. Ok, hari ni emak masak sup ikan , goreng berlada tempe dan sayur campur. Hari ni pun mak macam tak der mood nak masak sebab hujan kata nyer. Mak jugak ada masak Bubur Keledek..Ini favourite zam...love it..


Bubur Keledek

 Sejuk! Kesian mak....Untuk menambah lauk, abah pergi beli lauk ayam tandoori and ayam masak madu kat Restoran Deen di Medan Idaman, Batu 5, Jalan Gombak...

Sup Ikan Merah


Goreng Berlada Tempe

Setelah menikmati makan tengahari dengan kedua ibu bapa ku (walaupun dalam keadaan yang begitu sejuk kerana hujan tak berhenti2 dari pagi tadi), zam pun mandi, sembahyang dan bersiap gi KLCC. Mesti orang tanyer, apalah yang dibuat oleh zam ni..asyik2 KLCC kan...zam memang suka gi sana sebab ada beberapa sebab. Antara sebab nyer, dekat dengan rumah, and then  barang2 yang zam nak semua ada disitu dan semuanyer memenuhi citarasa zam..hehehehe...Setelah penat round and round (ada barang yang zam nak beli dan akan datang semula ke KLCC pada esok kerana orang yang handle zam tu cuti)..so esok kena gi KLCC lagi....kalau lantai KLCC tu boleh bercakap, mesti dia cakap ASYIK ASYIK TAPAK KAKI KAU JER YANG PIJAK BADAN AKU...huhuhuhuhu...

Berbalik pada cuaca pada hari ni memang menyejukkan...mana tak nyer, hujan dari pagi tadi hinggalah membawa ke petang ni. Sampaikan di Johor banjir dan menjejaskan proses mengundi. Kesian tengok orang yang rumah mereka dinaiki air bah..sedih plak..bayangkan, kerusi, perabot lain habis basah....cuba kita ganti tempat dia orang..apa perasaan kita???..kesian kannnn...moga2 banjir di sesetengah tempat di Johor tu surut lah hendaknyer..Insya Allah... Kalau nak ikutkan zam memang tak suka hujan. Zam suka matahari..langit biru..tapi bak kata pepatah, bumi mana yang tak ditimpa hujan..kalau boleh, biarlah panas...aktiviti manusia pun boleh dikatakan menjadi lebih senang sikit. Ini kalau hujan, susah sikit nak bergerak. Lagi pun hujan ni membuat kan kita jadi malassssssss......Apa2 pun zam bersyukur sebab masih bernyawa untuk menikmati keindahan dunia yang Allah ciptakan untuk umat2 nyer..syukur Alhamdulillah...tiada yang lebih baik dari sentiasa bersyukur terhadap NYA yang satu....Kat Cafe Avenue K ni, orang tak berapa ramai, mungkin orang banyak bertumpu di KLCC...

Saturday, January 29, 2011

Hari Yang Bergelar SABTU

As Salam semua dan salam sejahtera. Dah makan malam ker? Soalan apa lah zam tanya kan..dah pukul 10.00 malam pun, nak makan malam apa..hehehehe..dah "supper" gitew. Zam baru jer balik dari KLCC. Pergi kesana sebab beli barang2 keperluan diri kat GUARDIAN Pharmacy. Syampu, Body Spray, Shaver, Shower Gel, Facial Cleanser dan Shower Gel. Haiishhhh! Semua memang zam beli tiap tiap bulan. Zam memang particular tentang penjagaan diri. Di KLCC tadi, punyerlah ramai nyer orang membeli belah..yerlah, orang dah dapat gaji..BULAN tgh MUDA bak kata orang....cuba tengah bulan, kalau boleh, jarum peniti jatuh pun boleh dengar kat KLCC ni..hehehehehe..apa apa pun elok jugak kita sebagai pengguna ni berbelanja kerana ianyer menolong ekonomi berganjak kedepan sikit dalam sektor perbelanjaan pengguna. Eh! Zam tak nak cakap pasal Ilmu Ekonomi...merepek betul aku ni. Setelah masuk dan pilih barang2 kat Guardian, zam bayar dan beredar. Kemudian zam masuk pulak kat MARK & SPENCER. Bukan nak menunjuk2 , tapi zam suka dia orang nyer COCONUT MILK Shower Gel and of course BODY Scrub. Sebelum ni zam pakai BODY SHOP, tapi sesekali nak try jugak produk British ni..huhuhuhu....tengah pilih barang2 yang nak dibeli, mak tersayang telipon, dia cakap jangan bazir2 kan duit, maka zam iya kan cakapnyer dan bersetuju. Jadilah pengguna yang bijak berbelanja. Frankly, my mother is my Financial Controller..hehehehe..zam memang boros sikit...ok, lepas tu dah bayar, zam beredar dan pergi ke kedai buku yang zam paling minati iaitu KINOKUNIYA. Kat sana, zam beli novel terbaru STEPHEN KING, baru tak baru lah, last year nyer...and beli beberapa fancy stationeries like pen, note book and some colourful files...huhuhuhu..zam memang "gila" kalau masuk kedai buku KINOKUNIYA ni..kalau boleh , nak borong semua dalam kedai tu...huhuhuhu...tengah pilih and tengok novel yang hendak dibeli, zam disapa oleh seorang lelaki ..mula2 zam tak kenal....setelah dia memperkenalkan diri, rupa-rupa nyer kawan satu sekolah menengah...berbeza sungguh kalau orang yang dah kahwin dengan orang yang belum kahwin ni kan....dia BOROI and I am not...huhuhuhu...face the facts ok...and then dia a bit chubby..oooopssssss...maka berbual lah zam dengan dia sampai isteri dia datang menghampiri tempat kita orang berbual...dia ajak gi minum tapi zam cakap tak boleh sebab nak catch up a few things..kami bertukar no hp...huhuhuhu...(dalam hati baru ada anak sorang dah boroi kawan ku ini..jagalah badan tu..ooopssssss..laser pulak aku ni)..

Setelah tu zam gi bayar kat kaunter dan beredar...langkah demi langkah sehingga meninggalkan hiruk pikuk manusia dan zam sampai di stesen LRT KLCC dan terus ke tempat kegemaran zam kat Avenue K dan singgah minumdan makan bubur ayam. Bubur ayam NYONYA CORNER ni sedap sangat...dah order, zam pun buka LAPPY (netbook - CUTIE Samsung) zam and layan FB and chatting jap...setelah lebih kurang 1 1/2 jam lepak disitu, zam balik. Hari hujan rupa nyer tadi...disebabkan banyak barang nak dijinjing, maka dengan lantas tangan ni melambai teksi dan beredar meninggal kan bangunan Avenue K tadi...sampai rumah jer rumah, mak tengah berbual dengan makcik mulut becok sebelah rumah.. Makcik tu berkata : HAR, KAU BARU BALIK..BANYAK KO SHOPPING?.BOLEH LAH BELANJA MAKCIK?..dalam hati ku berkata, makcik ni tak habis2 suruh belanja dia makan...huhuhuhu..lalu zam membalas kata kata nyer itu : MAKCIK LIN, KITA PERGI LAIN KALI YER, KITA PERGI DENGAN MAK.. lantas ku masuk ke dalam bilik ku dan berehat dan menukar baju untuk mandi. Penattttttttttttttttt! Itulah perasaan yang bermain difikiran zam tadi. Sebut pasal penat , mak hari ni dia tak masak tengahari ni, zam order DOMINO'S Pizza..huhuhu..ayah ader jemputan UMNO..entah gi mana tah dia..jadi makan lah PIZZA dengan mak..dah petang baru mak masak...ni pun macam dah kenyang jer sebab baru jer makan bubur ayam kat Avenue K tadi dalam kul 6.45pm tadi......alamat memang tak makan lah zam..nak buat MILO jer jap lagi. Hari ni CEREKERAMA tak berapa sedap lah...Ingatkan drama lakonan pelakon kegemaran zam ELLIE SURIATI bertajuk BIARLAH AKU MENANGIS..ruper2 nyer delay ...zam akan tunggu cerita tu....




Har! Sebelum zam lupa, jangan lupa saksikan cerita seram kat TV3 malam ni kul 12.30am bertajuk SHROOM (cerita Inggeris)...bessttttttttttttt! zam suka cerita horror...yesszaaaaaaaaaa...apa apa pun zam ucapkan pada semua SELAMAT BERHUJUNG MINGGU. Jangan libatkan diri dengan maksiat maklumlah hari sabtu..banyak perkara yang betul boleh kita terjebak...ingat, ALLAH sentiasa memerhatikan kita. Jangan Merempit..berlumba haram. Pihak Polis sentiasa buat sekatan jalan raya pada malam minggu macam ni...Tahniah PDRM...teruskan sekatan anda. Banyak sangat anak melayu terjebak dengan gejala rempit ni...entah bila nak hilang budaya rempit ni...hurrmmm! entahlah....OK..selamat malam semua..As Salam..Enjoy your Saturday....owhhh..zam nak buat kopi and makan Oat Crunch and Vanilla Fudge yang zam beli kat Mark & Spencer tadi............:)

Friday, January 28, 2011

Kopi

As Salam semua. Dah tidur ker? La, apasal nak tidur plak...kan esok cuti..hehehehe..gurau jer..bagi yang kerja esok, selamat bekerja ok. Kerja tu satu ibadah kan dan juga sumber rezeki untuk kita. Ok, setelah sekian penat bekerja, kita akan balik rumah, mandi, makan and then tengok TV or baca newspaper. Sesetengah orang pasti nak minum sesuatu sambil menonton TV kan? Betul tak?..kalau tak betul tu, nampak benar menipu..tu yang dok lepak kat mamak tu , kau minum apa ek..Teh Tarik???..har, minum jugak kan...Dalam banyak banyak jenis minuman, zam paling suka minum kopi. Tak tahulah dari dulu lagi, memang suka minum kopi. Memang fanatik dengan kopi ni. Aroma nyer...uuurrrmmmmm! Peerrrgghhhh! Sedap siot!

Zam ada terbaca dalam salah satu artikel tentang asal usul kopi ni. Ok, kopi dijumpai oleh para penternak kambing di Ethiopia 1100 sebelum masehi. Kemudian ia merebak popularitinyer hinggalah sampai ke Italy pada tahun 1600 seterusnyer sampai di Australia pada tahun 1788 dan merebak ke pelusuk dunia. Sekarang, ia menjadi minuman yang paling popular dikalangan penduduk dunia. Ada 5 jenis kopi yang popular pada masa kini. Ianya adalah :
1) Espresso
2) Latte
3) Mocha
4) Capuccino
5) Macchiato

Kesemua2 jenis kopi tadi mempunyai daya rasa yang berlainan mengikut citarasa masing2. Zam suka latte, mocha and Macchiato...semua nyer ader kat STARBUCK..yes, zam nyer favourite cafe...hehehehe
Ada separuh orang tak suka minum kopi dengan menyatakan senang dapat darah tinggi lah, senang dapat gastriklah, tak elok untuk paru2 dan sebagainyer. Aku dah minum nak dekat 20 tahun, tak mati pun...itu semua mulut puaka punyer gossip semata2...arrgghh! malas aku nak layan. Zam ada juga buat "research" tentang kebaikan minum kopi ni. Kebaikan nyer adalah...jeng jeng jeng......tgklah senarai kebaikan dibawah ni :
a) Kopi mengandungi anti-oksidan yang tinggi yang boleh melawan penyakit KANSER dan penyakit JANTUNG
b) Penyelidikan juga telah dilakukan oleh saintis barat bahawa dengan mengambil/minum kopi dengan tahap yang normal secara tidak langsung akan mengurangkan malah menjauhkan kita dari mendapat penyakit PARKINSON (80% peluang mendapat penyakit ni dikurangkan)
c) Dengan meminum 2 cawan kopi sehari, ianyer dapat mengelakkan mendapat penyakit kanser USUS sebanyak 25% dan mengurangkan 50% dari mendapat penyakit batu karang dihempedu
d)Terdapat juga bukti dari hasil kajian saintis menyatakan bahawa kopi dapat mengelakkan dari mendapat penyakit ASTHMA, menghentikan penyakit kepala, meningkatkan MOOD seseorang dan menghalang kaviti dari terjadi
e) Kopi DECAFF juga mempunyai "tugas" yang sama dengan kopi biasa.

Bagi zam, minum kopi pada tahap yang boleh dikawal tak salah..zam minum 3 cawan kopi sehari..iaitu, pagi, petang dan malam...separuh orang kalau minum kopi pada waktu malam , tak dapat tidur. zam ok jer...kalau dah mengantuk, membuta juga zam..huhuhuhu.. UNFAZED dengan kopi dah...ahahahahhaa.. Jadi kopi merupakan minuman wajib bagi zam ...I can conclude by saying I LOVE COFFEE...or I AM A COFFEE LOVER

Bercuti

As Salam semua. Selamat petang. Zam lepak ni di Avenue K dengan kawan..hehehehe..What do you expect? I kan masih bujang trang tang tang lagik..so lepaklah jawapan nyer..huhuhu..Zam baru jer makan bubur nasi ayam plus lobak masin..sedap sangat..panas2 lagi tu..Cuaca diluar sana agak mendung...kalau ada matahari sikit baru lah cantik kan...boleh gi jogging..(dalam hati macam lah larat nak berjogging..sedangkan gi berlari kat TREADMILL pun bagai nak mampus termengah-mengah..ahahahaahaha)..Hari ni Jumaat, lepas kerja..banyak orang lepak kat Starbuck, Coffee Bean, The Apartment dan macam2 lagi..sebut jer cafe apa yang VOGUE DE VASS, tentu meletup penuh..tapi bagi zam, yang best lepak kat THE APARTMENT or Coffee Bean...entahlah, zam suka lepak tempat ni. Customer/pelanggan nyer pun tak busy body..busy body? yerlah, kita duduk, semua mata memandang kat kita..apa yang kita buat, semua diperhati kan..isshhh! Langsung tak der "privacy" langsung...I don't Like....chewwahhhhh!..Tapi zam terlupa, kita duduk di Malaysia..oopssss....

Yang paling tenang sekali, zam suka lepak kat Nyonya Corner kat Avenue K ni. Lagi aman damai..customer kat cafe ni memang tak ramai, tu sebab zam suka lepak sini. WI-FI nyer pun laju. Macam Starbuck (bukan nak condemn)..memang slow WI-FI nyer...Sorry Starbuck BUT I am still your No.1 Fans..huhuhuhu..it's just the matter of your WI-FI service..very the "siput"...

Berbalik kepada tajuk kita bercuti. Hurrm! Zam dah start cuti untuk tahun baru cina ni. Mula-mula bos nak bagi cuti mengikut tarikh calendar, tapi disebabkan ramai kakak2 and abang2 yang nak balik kampung di tempat kerja ku, so masa staff meeting hari tu, semua suggest untuk closed the office starting from 31st January 2011 till 6th February 2011...apa lagi, macam orang mengantuk disorongkan bantal..semua setuju.. disebabkan semua setuju, maka bos bos besar pun approve..yehhhaaaaaaa...yessszaaa...dapat pun cuti lama kan...hehehe..tapi zam belum lagi plan nak pergi mana2 lagi..entahlah, silap2 zam tak pergi mana2..duduk jer kat rumah, tak pun pergi GYM and SWIMMING at my sister house...kawan ada call, dia ajak nak pergi Melaka, tapi macam takut plak nak travel jauh2 ni..teringat plak kemalangan bas yang membabitkan ramai kenderaan dan kematian kat highway hari tu..eeee...Audzubillah! Nak mati mana2..tapi zam biarlah meninggal/bertemu ajal disebabkan sakit...hanya ALLAH yang tahu...Zam rasa macam nak round around town cuti ni..nak gi Pavillion, nak tangkap gambar dekorasi dalaman nyer...tanglung dan bunga2 merah memang cantik ..dekorasi untuk Chinese New Year 2011...merah menyala semua nyer..cakap pasal merah, masa balik dari sembahyang jumaat tadi, sempat singgah kat THE WELD ,beli T-Shirt merah..huhuhu..khas untuk pakai bila nak gi open house YTL Group nanti kat J W Marriott..hehehehe...

Sekarang ni (pada masa menaip ni), zam perasan ramai orang dah gi shopping untuk chinese new year..yerlah macam kita jugak nak RAYA..kita lagi teruk kan..belum puasa, ada yang dah pasang lagu RAYA..har! macam mana tu..ahahahahahahaha...yang shopping pun bukan kaum cina jer, kaum melayu pun nampaknyer lagi lebih...yerlah, ambil kesempatan dengan Chinese New Year nyer SALES...termasuk lah zam..kakakakakaakakakakaakakakakaa...yer, memang murah baju, seluar mahupun kasut. RENOMA, CAMEL, ZARA, MASSIMO DUTTI, semua favourite zam..tadi dah gi survey dah...huhuhuhu..siap kau yer baju baju, seluar seluar and tshirt tshirt....akakakakakkaka...tapi jangan boros yer. Kita perlu belanja sekadar yang mampu...pembaziran itu satu sifat iblis...dan BERBELANJALAH ATAS KEMAMPUAN SENDIRI...Ukur tepi kain kita, jangan ukur tepi kain orang..kalau kita ukur tepi kain orang, habis lah kita rabak...gaji rm5,000 pun tak cukup....huhuhuu

Bila dah diberi cuti ni, macam tak tahu nak buat apa, tapi dalam fikiran dah senarai kan aktiviti yang akan zam buat..aktiviti2 yang sihat yer...bukan aktiviti yang kurang sihat....kalau boleh zam nak gi tepi laut lah..dah lama sangat tak pergi tepi laut. Teringat zam pada lagu kumpulan FEMININ yang berbunyi ANGIN BAYU, MEMBAWA DIRIKU...ok stop! itu jer lirik yang zam tahu..ahahahaaha..lagu pada zaman remaja dulu dulu...ok, pada yang bercuti panjang tu, zam ucapkan selamat bercuti. Pandu cermat, ingat orang yang tersayang dan berhati2 lah dijalan raya ketika memandu...Berbelanjalah dengan berhemah yer...jangan ikutkan nafsu..hehehehehe (sambil menuding jari jugak ni)

Nak ucap KONG HEE FATT CHOY, terlalu awal..jadi next week jer lah ucap...

Salam Sejahtera semua....selamat berhujung minggu bersama orang2 yang tersayang....

As Sallam......SENYUM ITU SATU SEDEKAH

Petang Khamis, Malam Jumaat

As Salam dan salam sejahtera semua. Semua dah tidur ker? Kalau belum tidur, zam nak share satu cerita yang benar berlaku pada suatu ketika dulu. Terima Kasih diucapkan pada my dearest sister, Kak Fauziah Abd Samad (Kak gee) sebab membangkit kan cerita cerita yang menyeramkan..heheheheh.. Cakap pasal hantu, iblis, setan atau jin, mereka memang wujud cuma kita tak nampak makhluk lakhnat tu. Cerita yang zam nak share dengan you all semua mengenai pengalaman ternampak hantu/iblis/jin...

Pengalaman pertama berlaku waktu zam berumur dalam linkungan 7 tahun..sampai sekarang zam ingat lagi peristiwa tu. Masa tu arwah abang (Mohd Amir) hidup lagi..zam tidur satu bilik dengan dia. Pintu bilik masa tu tak der sebab rumah kita orang tak seberapa besar masa tu. Bila waktu malam and nak tidur, mak dan ayah akan padam kan semua lampu dan pasang pelita. Pelita tu mak akan letak atas bangku betul2 kat ruang dapur. Bilik kami berdua (zam dan arwah abang) memang betul2 dekat dengan dapur. Bilik kakak kat depan. Dia tidur seorang sebab dia adalah anak dara kesayangan mak. Malam tu, mata zam memang tak boleh tidur sebab terlampau fanatik dengan permainan NINTENDO (Game & Watch). Permainan ni memang popular pada zaman awal tahun 80-an. So semua orang dah tidur, abang tak pakai kelambu bila tidur, tapi zam, mak pasangkan kelambu. Dalam mata yang terkebil2 ni, zam perasan macam ader orang lalu kat dapur (alamak tegak bulu roma zam sekarang ni)..Jadi zam duduk dalam kelambu dan melihat apa yang terjadi. Alangkah terperanjat nyer, zam terlihat lembaga berambut panjang mengurai berjalan perlahan lalu didepan bilik kita orang...zam terus baring masa tu. Nak jerit nanti, takut abah marah, sebab abah tak suka zam terjerit2 panggil mak. Zam memang anak manja masa kecil. Jadi zam diam jerlah. Keesokan hari nyer, zam cerita dengan mak..jadi mak macam antara percaya dengan tak percaya jer. Tapi, itulah pengalaman  pertama zam nampak benda "lakhnat" tu. Rambut dia panjang sangat..muka tak nampak, tapi jalan dia memang macam bukan manusia...yer lah iblis ...

Ok, pengalaman kedua, zam nampak betul2 depan mata zam jarak dalam 50 meter lah..tapi bagi zam mengerunkan jugak lah. Zam dulu memang suka pergi tgk LIVE BAND dengan kawan2. Zam tak suka disko, sebab kalau nak berdsiko ni , baik disko dirumah. Tak reti nak menari depan orang ramai..hehehehe..ok...Lepas habis LIVE BAND, zam pergilah lepak mamak kat Jalan Doraisamy..masa tu DORAISAMY popular..kat selekoh Wilayah Complex. Tengok jam, dah nak pukul 3.00 pagi...zam menyapa kawan zam, sambil berkata : HELLO, ni dah lambat ni. Mati kau kena marah dengan mak aku nanti. Dah lah sebelum ni aku pernah kena terajang dengan abah aku...so, kawan pun bersetuju untuk beredar dari gerai tempat kita orang lepak tu. Bila sampai kat rumah zam, lalu lah lorong kat Jalan Gombak rumah zam ni...rumah zam tak jauh dari jalan besar (jalan raya)...so bila kawan zam dah beredar, zam pun buka lah gate rumah...lampu jalan ader dipasang di lorong tempat zam tinggal, so boleh kata nampak lah jalan dari rumah zam hingga ke penghujung rumah jiran yang lain disana...mata ni memang jahat betul..masa nak tutup gate rumah , zam terpandang hujung jalan disana....sebelum tu zam dah dengar macam bunyi sampah tergesel kat jalan tar...macam bunyi daun kering tergesel kat jalan tar...bila terdengar bunyi sampah tu tergesel , zam menoleh lah ke arah mana datang nyer bunyi tu...tu dia...perempuan rambut panjang berjela pakai baju putih..muka tak nampak..berjalan dan macam terawang2...mengucap panjang zam...Allah sajer yang tahu bagaiman perasaan zam masa tu...apa lagi, bagai nak rak lah buka pintu rumah...bila tgh buka pintu rumah dari luar...........jeng jeng jeng...hehehehehehe..sajer bagi suspen...bila tgh buka pintu , buka jer pintu, terperanjat besar zam, mak bangun dan menerpa kepada zam. Terperanjat BERUUKKKK zam masa tu. Ingat mak dah tidur. Ruper2 nyer, dia dengar hempasan pintu kereta tadi...mak pun bising lah sebab dah nak dekat kul 4.00 pagi baru balik...dia pun start lah pot pet pot pet dia...hehehehe...Dalam tengahari macam tu, baru zam cerita dengan mak apa yang berlaku....Itulah pengalaman zam...pengalaman seram ...Tapi jadi tanda tanya, apalah yang "perempuan" tu cari ek???..mak cakap, pontianak ni dia macam mencari sesuatu...entahlah..iblis lakhnat ni memang suka menganggu manusia.. Apa apa pun, jangan mudah tak percaya wujudnyer benda2 halus macam tu...kita kena ingat, iblis dan syaitan tu akan senantiasa menganggu umat Allah dan menyesat kan kita semua....

Malam ni, malam Jumaat kan....so berhati2 lah...banyak kan membaca ayat2 suci Al-Quran..insya allah, Allah melindungi kita...

Ok, zam nak minum kopi and nak makan biskut JACOB's...

Salam sejahtera semua...

Thursday, January 27, 2011

Kawan

As Salam semua...Good evening...Zam masih di Avenue K, Jalan Ampang bersama kawan2 yang setia. Kawan dan sahabat? Sama makna ker? Bagi zam, kalau kita berkawan, kita perlu cari kawan yang mampu bersusah payah dengan kita. Sekarang ni, banyak jenis kawan. Kawan makan kawan, kawan suka tikam kawan, kawan suka iri hati, cemburu dan sebagainyer. Yang paling takut sekali, kawan yang bergelar "musuh dalam selimut"..Ini lah yang paling zam takut sekali. Apa2 pun, zam berserah dengan Allah dan kalau boleh zam nak "filter" dan zam nak berkawan dengan orang yang boleh menerima zam seada nyer..Yang paling penting ikhlas untuk berkawan dan jangan ambil peluang sesama sendiri. Respect each other..tu yang paling penting. Zam tak suka orang hipokrit dalam segala hal...Audzubillah! Janganlah zam dapat kawan macam ni..dan sekiranyer ader, minta dengan Allah moga moga bagi zam cepat sedar... Zam juga tak suka dengan orang yang nak kawan dengan zam, hanya untuk HU HA HU HA jer...(kawan untuk ketawa jer)..itu pun bahaya jugak...Apa2 pun, cuba kita hayati lagu ini yang bertajuk THAT'S WHAT FRIENDS ARE FOR nyanyian Dionne Warwick and Friends....Lagu ni zam suka sangat....Jom kita hayati...http://www.youtube.com/watch?v=ec-r17l_Blg

Meeting

As Salam Semua dan selamat tengahari. Good afternoon scott and kendra in US..

Zam baru jer habis meeting. Meeting pasal strategi syarikat tentang projek2 yang bakal dilaksanakan pada tahun 2011. Hurrmm! Bertambah banyak and sibuk lah kau wahai Eizam Merican oooiiiiiii...tapi tak apa, kerja tu satu ibadah.. Cuma yang tak puas hati, sesetengah tugas telah di"transfer" kan ke bahu ku..hurrmm! I take it as a challenge. To me, life will be bored if there is no changes in our life, so I took it in a positive way. Dalam masa meeting, biaserlah, ada segelintir pihak menuding jari dan menyatakan aku ni "anak emas" bos..mana tak zam tak mengamuk...cuba persoalkan apa yang dimaksudkan tapi dia enggan mengulas. So zam boleh conclude dia "jealous" dengan zam. Dalam kerja, zam tak suka nak main2 and kena fikir, kita kerja kat dalam syarikat swasta...perlu sentiasa agresif dan bergerak maju kehadapan. Bukan duduk dan tunggu apa yang akan terjadi. Tu lah, zam bukan nak condemn orang Asia, kalau tgk orang lain maju and progress, dah mula iri hati/cemburu/dengki..hurrmm! entahlah, rezeki ini Allah yang bagi. Naik gaji dan dapat bonus, itu semua pihak pengurusan yang tentukan. Tiada sebarang persoalan kerana jangan anggap, bos2 tidak memerhatikan tingkah laku kita...we have to work smart and play hard. Zam tak mix pleasure with work..but dikalangan kita (especially orang melayu) suka buat kerja sambil lewa..zam bukan orang macam tu..lucky , fikiran zam tak macam tu. Alhamdulillah!

Entahlah, at the end of the day, pihak pengurusan akan tahu siapa yang buat kerja, siapa yang perform, siapa yang bring business in and siapa yang batu api, siapa kaki bodek, siapa suka bergosip, siapa suka menipu, siapa suka curi tulang and macam2 lagi. Apa2 pun, zam bersyukur kerana dapat menggunakan "talent" zam as a researcher and doing my auditing work in a proper way. Biasa nya, orang yang dengki/iri hati/jealous dengan kita akan rugi. Moga, orang yang mempunyai perasaan sedemikian terhadap zam akan mendapat hidayah dari Allah. Tapi hairan, orang yang berperangai seperti ini, biasernya orang nyer kuat sembahyang. Bukan zam nak mempertikaikan amal ibadahnyer tapi apa yang zam selalu perhatikan memang macam tu. Kita sembahyang ni, niat kena betul, dalam hati tu kena bersih, ikhlas berkomunikasi dengan Allah...adakah dia orang sekadar sembahyang tonggang tonggek???????????.....hurrmmm! entahlah...

Apa2 pun, selamat menjamu selera semua...

JANGANLAH KAU CEMBURU SESAMA SENDIRI KERANA IA AKAN MERUGIKAN DIRIMU..IA JUGA AKAN MEMBUATKAN HATI SESEORANG LEBIH BUSUK DARI BANGKAI HIDUP DIDALAM DUNIA INI.....AUDZUBILLAH!

Wednesday, January 26, 2011

Bila Malam Semakin Sunyi

MALAM,
KAU HADIR SETIAP KALI MENTARI LARI KE PELUSUK LAIN
MENANDAKAN TERTUTUPNYER AKTIVITI SEHARIAN BAGI SEKALIAN UMAT
TERBUKA NYER AKTIVITI YANG TIDAK MENYENANGKAN
AKTIVITI YANG MENGUNDANG DOSA DAN NESTAPA


MALAM,
KU RASA KAN DINGIN SETIAP ANGIN BERINTERAKSI BERSAMA
DINGIN DENGAN HEMBUSAN ANGIN YANG LAGI MENYEJUKKAN
BERTAMBAH DINGIN SEKIRANYER HUJAN TURUT SERTA
KEDENGARAN PELBAGAI BUNYI SERANGGA TANAH YANG MERAYAP
UNTUK MEREKA BEBAS MENCARI MANGSA

MALAM,
SUNGGUH GELAP GELITA BILA BERLARUTAN
SUNYI MENGUNDANG SERTA SEPI TURUT SERTA
KERLIPAN DAN CAHAYA LAMPU DARI RUMAH KE RUMAH
MENERANGI SETIAP SUDUT DAN BENTUK YANG ADA

MALAM,
KU INGIN REHAT BERSAMA MU
BAWALAH DAKU MELAYANG BERSAMA MU
KERNA DIRI INI INGIN BEREHAT SEKETIKA
SEBELUM KEHIDUPAN YANG AKAN BERJUMPA
PABILA MENTARI KEMBALI BERTEMU

MALAM,
DAKAPLAH AKU, PELUKLAH AKU
KU INGIN LELAP KAN MATA , MEREHATKAN MINDA
YANG PASTI ESOK KAN KIAN TIBA
MENEMUI SUASANA YANG LEBIH CERIA
BERHARAP SESUATU YANG LEBIH BAIK KAN TIBA

MALAM OH MALAM
KU TIDAK AKAN SUNYI KERNA KU TAHU YANG MAHA ESA MEMERHATIKAN KU SELALU

GOOD NIGHT ALL......................
YA ALLAH YA TUHANKU, KAU JAUH KAN DIRI KU DARI SEGALA KEJAHATAN SERTA LINDUNGILAH HAMBAMU INI DARI ZINA, DOSA DAN JUGA NESTAPA... AMIN

Makan Malam

As Salam semua. Semua dah makan ker? Zam baru jer lepas makan nasi dengan berlauk kan sup ayam, sayur campur dan pecal. Hehehehehe...Biasa nyer malam , zam tak makan banyak sangat. Takut buncit...wah! Gitew...hehehehee...sekarang ni tgh menghadap lap top sambil menonton TV bersama ayah dan emak yang tercinta. Kakak masih kerja lagi...jap lagi dia balik lah tu. Biasa nyer malam, zam akan melayan berita and siaran favourite berita adalah TV3 (Buletin Utama)...memang zam sokong TV3 sampai bila2..sebab zam dibesarkan dengan menonton TV3 dari mula siaran iaitu dari tahun 1984 lagi....I am a big fans of TV3....

Lepas menonton apa yang disukai, zam akan chatting dengan teman2 dan lepas tu, jengok email sekejap..and then flip the newspaper, kot2 ader cerita menarik especially Harian Metro and KOSMO...meletup berita2 yang disiarkan...ahahahaahaha..selalunyer memang kontroversi jer berita dia orang cetak kan dalam surat khabar mereka. And then, mula lah zam "mengodek" hi-fi zam kat dalam bilik and pasang lagu yang diminati....yang tak minat buat apa nak dengar..huhuhuhu...sambil baring atas katil, zam cuba baca novel yang zam beli..dapat baca 4-6 bab cukuplah..then zam buat nota setiap bab...tentang apa yang diceritakan oleh novelis tersebut. Then dah layan novel dalam 40 minit, zam akan buat Black Coffee..zam suka kopi sebab kopi ni anti-kanser..telah terbukti ia adalah agen anti-kanser....zam memang suka kopi dari sekolah menengah lagi..orang cakap selalu minum kopi senang dapat darah tinggi, tapi insya allah, so far tak der..touch wood.....minta dijauhkan lah....that's why kita kena minum banyak air mineral sekurang2 nyer 3 liter sehari and bersenam kalau boleh....

Selepas penat melayan novel, jikalau mata mengantuk zam tidurlah..biaser nyer zam tidur dalam kul 1.00pagi..huhuhuhu..kecuali kalau dah terlampau penat, then tidur awal dalam kul 11.30pm..lebih kurang lah tu.....apa apa pun , itulah penghidupan seharian pada waktu malam..kalau kawan atau sepupu ajak keluar pergi lepak mamak, zam pergi jugak..tapi tengok mood jugak..kalau mood tak berapa elok, zam duk rumah and terperap dalam bilik jer dengar lagu/CD...

Nak layan TV jap....selamat beristirehat semua....esok mentari kan bersinar lagi dengan hari yang baru dengan semangat yang sentiasa baru dari hari ke hari...zam adalah optimist dalam segala hal. Perbanyakkan senyum kerana ianya dapat memudakan wajah kita dan mempraktikkan kehidupan positif senantiasa....

As Salam and Salam Sejahtera

Hijau



As Salam semua. Selamat petang. Dah minum petang ker semua? Zam dah minum petang, minum Nescafe Gold dan pisang goreng..hehehehehe...Ok, kalau kita berehat dirumah, apa yang anda laku kan???..macam zam suka dengar lagu/MP4...atau dengar HI-FI...tapi perkara yang zam paling suka adalah beristirehat di luar kawasan rumah sebab ayah ada banyak tanam pokok bunga. So kalau petang (terutamanyer hari Sabtu & Ahad), zam suka lepak kat luar rumah...ada "bench" boleh duduk. Zam akan baring kat buaian tu, and ON zam nyer MP4 dan buka buku novel zam....very relaxing. Zam suka dengan tumbuh2an dan alam sekitar. Bagi zam, kalau kita nak rileks, kita pandang benda jauh atau pandang benda2 yang berwarna hijau. Memang betul, kalau nak rileks, pandang lah benda2 hijau....memang menenangkan, merihatkan minda dan mata kita....Hijau adalah lambang "tenang" untuk diri zam....bukan CEMBURU yer....

TGI Friday




Pada hari minggu lepas, zam gi makan dengan kakak & mak kat T.G.I.F. - Wangsa Walk. Makanan kat sitew, semuanyer best best jugak tapi food presentation macam berbeza dari TGIF yang lain. Agak kurang memuaskan food presentation nyer. And then , service crews pun macam malas jer nak greet and layan. Mungkin dia orang penat kot, tapi kalau kita kerja dengan "service line", kita tak boleh tunjukkan emosi ataupun mimik muka kita sama ada penat, letih, sedih ataupun marah. Nampaknyer, Operation Manager dia orang kena train lagi crew-crew yang terlibat. Anyway, the food was nice and tasty. Love it.

Lunch Time

As Salam semua dan selamat petang semua. Dah lunch ker? Zam baru jer balik dari lunch. Tadi lunch kat THE WELD, Bangkok Express. Makanan  Thailand...makan nasi putih dan Tom Yam campur. Masa makan tadi, zam terkesima dengan gelagat seorang pelanggan yang berkunjung dan makan di restoran yang sama. Zam kalau bab makan ni, tak reti nak makan banyak2..mungkin dah kebiasaan kot makan hanya ala kadar jer. Adalah mamat ni, dia order Tom Yam campur and nasi...lepas makan nasi dan tom yam tu..dia order lagi satu menu iaitu Nasi Goreng Udang....so zam macam terkejut beruk pun ader, terkejut ular pun ada..kakakakakakakaka...tak pernah nampak orang makan sebegitu banyak..apa2 pun, itu hak dan wang ringgit dia. Siapa kah zam nak ambil peduli. Peduli pasal lah...tapi yang tak menyedapkan hati zam, kawan perempuan dia plak yang bayar. Adussssssss! Malu nyer zam raser sebagai seorang lelaki, perempuan plak yang belanja. Dah makan banyak2, perempuan atau orang lain plak yang makan banyak. Dah lepas makan, punyerlah tak der table manners, sendawa besar sampai dua tiga meja dari tempat duduk dia pun boleh dengar dia sendawa...ish! Ish! Ish! No Manners betul....Entahlah, tapi badan lelaki tu kecil jer..tapi makan Audzubillah! Ishh, zam tak nak mengata lagi..tapi tak sedap lah kalau PEREMPUAN plak yang bayar kan. Zam perhatikan, ramai lelaki (segelintir) sama ada bujang ataupun dah kahwin, mesti perempuan yang bayar makan..Kenapa ek?......eeeeeeeeeee...Apalah punyer lelaki macam ni...Girlfriends atau Bini plak yang bayarkan. Zam memang tak boleh accept budaya macam ni....Apa2 pun, zam senantiasa memerhati sandiwara manusia yang berwarna warni penuh dengan pelbagai watak .....

As Salam..........Selamat Petang and Salam Sejahtera...

SENYUM ITU ADALAH TANDA YANG BAIK BAHAWA ANDA MEMPUNYAI  MENTAL DAN FIKIRAN YANG POSITIF

Budaya Membaca

As Salam semua. Selamat Tengah hari. Hari nak lunch apa ek?..hehehehe..ok, tadi zam ada terbaca satu website dari US. Ia menyatakan bahawa budaya membaca perlu dipupuk dari peringkat tadika lagi. Zam memang amat bersetuju dengan kenyataan dalam website tersebut. Tapi yang menjadi tanda tanya zam sekarang, Di Malaysia, semangat membaca ataupun budaya membaca ini selalu di ketengahkan oleh pihak Kementerian dalam menangani masalah malas membaca dikalangan masyarakat kita semua. Bukan nak  "condemn" masyarakat kita tapi itulah hakikatnyer. Budaya malas membaca ni masih berleluasa di kalangan masyarakat Malaysia sekarang ni. Tapi kalau benda benda yang berbentuk SEKS dan sebagai atau yang sewaktu dnegan nyer, sanggup membuntang kan mata untuk membaca serta melihat nyer dengan lebih dekat.

Bagi zam, semangat membaca ni perlu dipupuk dari rumah. Contohnyer, ada kan satu sudut perpustakaan dimana kita menyimpan segala jenis buku-buku ataupun majalah-majalah (bukan majalah lucah yer) untuk kita membaca. Sudut tersebut bukan hanya untuk kita malah untuk para tetamu yang hadir. Cuba luangkan masa pergi ke Kedai Buku yang menjual pelbagai jenis buku, novel serta majalah yang boleh kita beli untuk koleksi kita dirumah. Kalau boleh, luangkan sedikit masa untuk membaca novel yang digemari. Cara pembacaan terpulang pada individu itu sendiri sama ada nak membaca nyer 5 bab dalam sehari, atau 10 bab dalam sehari..terpulang pada individu. Cuba hayati cerita yang dibaca..ia akan membuat kita rasa seronok setelah dari satu bab ke satu bab yang lain kita baca. Jadi semangat membaca itu akan datang dengan sendiri nya. Dulu zam pun malas nak membaca, tapi setelah zam beli sebuah novel, zam cuba aturkan jadual bacaan. Biasa nyer, zam akan baca novel hanya pada hari Sabtu & Ahad. Kalau hari lain, zam akan baca 2-3 bab jer..tapi "priority" zam akan baca pada hujung minggu jer.

Pada pendapat zam, zam ikut kata pepatah ni, HENDAK SERIBU DAYA, TAK NAK SERIBU DALIH...kalau kita nak membaca, mesti kita buat sesuatu..betul tak!!!..Zam juga perasan, di kedai buku mahal seperti KINOKUNIYA dan juga MPH, tidak ramai yang gemar untuk berkunjung atau masuk ke kedai tersebut. Yang zam perasan, dia orang hanya masuk membeli alat tulis, majalah2 hiburan serta komik. Jarang sekali nampak orang kita (orang melayu) membeli novel untuk membacanyer. Bukan nak kutuk bangsa sendiri tapi ni lah hakikatnyer...kita hanya nak baca pada yang ada gossip, cerita tentang artis handsome ni, artis chantik tu, artis ni buat hal yang ni, artis ni buat hal yang tu...kalau yang tu, cepat jer mata kita ni baca kannnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!!

Bukan nak menyokong budaya barat tapi dia orang dari dulu telah dipupuk untuk membaca. Tu sebab penulis2 novel dia orang boleh survive sebab pasaran jualan untuk novel amat tinggi. Sebab apa???..Sebab masyarakat dia orang suka membaca.Saranan kerajaan juga banyak telah dilaksanakan seperti minggu perpustakaan di sekolah serta peringkat universiti. Tapi, kekadang, buku2 yang diperuntukkan untuk disimpan di perpustakaan tersebut hilang entah kemana...A BIG QUESTION MARK there...hurrmm..adakah ia telah dicuri atau pentadbiran tak begitu ketat?

Budaya malas membaca ni perlu dikikis dari diri masyarakat Malaysia ni, kalau tidak macam mana kita nak mencapai objektif diri serta negara. Kita perlu ada masyarakat yang boleh berfikir, memberi idea (yang bernas dan logik), berfikiran secara terbuka (bukan terlalu terbuka kerana setiap ugama ada batasan hidupnyer) dan progresif serta ada budaya bersaing. Bukan hanya sekadar complain orang ni, complain orang tu, orang tu tak chantek, orang tu tak handsome. Zam nampak and perasan, budaya kita ni dah tersogok dengan benda2 cantik dan perfect. Bila tak perfect, maka complain menimbun lah jawapan nyer. Pandai complain tapi otak bodoh dan tak boleh berfikir. Tahu complain jer....Kalau negeri orang lain maju, jangan jealous plak....kalau sesuatu kaum itu maju, jangan jealous plak...dan janganlah kita pula cemburu dengan sekaum kita hanya kerana mereka berjaya...mereka yang berjaya itu adalah dari hasil titik peluh mereka....

Jadi penilaian yang sebaik2 nyer adalah lebih baik kita "membaca" serta "mencerminkan" diri kita sebelum kita menuding jari ke orang lain. Eh! Merepek plak aku ni....tapi zam raser, membaca adalah budaya yang sihat, yang mengajar kita lebih berilmu, peka dan berinformasi dalam sesuatu hal atau bidang (bukan seks atau sebagai atau yang sewaktu dengannyer)....Sesetengah orang dia bangga dia mempunyai "ilmu seks" yang tinggi..tapi bagi zam, itu tak penting. Putar belit, benda tu macam tu jugak....

Pupuklah semangat membaca dikalangan kita mahupun anak2 kita kerana tanpa membaca atau pengetahuan atau pendidikan yang sempurna, kita akan jadi KOSONG hidup didunia ni.

Sekian.

As Salam semua... Jom Lunch

Ke Tempat Kerja

As Salam semua. Selamat pagi, semoga semuanyer berada didalam keadaan sihat dan wal'afiat. Pagi ni zam bangun pukul 6.15am, gosok gigi dan mandi, lepas tu solat subuh. Mak masak kuey teow goreng. Rajin sungguh dia , pagi2 dah masak. Sayang dengan emak! Lepas sarapan, nak siap siap gi kerja. Setelah siap, zam pun keluar dari rumah dengan perasaan rasa bersyukur kerana diri ini masih boleh bekerja untuk memajukan diri sendiri dan membantu ayah & emak. Sambil menunggu bas di Bus Stop , aku ternampak seorang wanita dalam lingkungan 40-an menjerit secara tiba2. Bila diriku toleh, dia telah diragut oleh peragut yang menunggang motor. Dengan pantas peragut tersebut memecut. Semua orang yang sedang menunggu bas , semua nyer terkejut. Selepas beberapa minit kejadian itu berlaku, bas telah tiba. Maka peristiwa itu lalu begitu sajer. Aku hairan dengan dunia sekarang, terlampau banyak kejadian jenayah sejak kebelakangan ni. Adakah sebab banyak belia2 menganggur? Adakah banyak sangat belia2 ataupun remaja yang terlibat dengan dadah atau gangsterism? Seperti didalam surat khabar hari ni, perempuan seorang pekerja asing telah membunuh anak yang baru dilahirnyer dengan menikam bertubi2. Apakah tiada lagi sikap belas kasihan diantara manusia sesama manusia. Entahlah! Audzubillah! Janganlah ianyer terjadi pada diriku...apa apa pun aku bersyukur kerana diriku masih mempunyai keluarga, kawan serta sahabat yang baik baik semuanyer. Dan sekarang, aku selamat sampai diofis ku ini.

SELAMAT BEKERJA SEMUA......INSYA ALLAH, SEMUA NYER AKAN SELAMAT. POSITIF DALAM KEHIDUPAN MEMBAWA KEBAHAGIAAN.

Selamat Malam

Teringat diriku pada lagu Faizal Tahir..hehehehe..hurrmm, setiap channel telah ku jelajahi namun cerita nyer semua nyer tidak menepati raser ku. Ku melihat jam didinding telah masuk pada awal pagi 26hb Januari 2011. Suasana sunyi melanda ruang legar rumahku. Kedua ibu-bapaku telah hanyut dibuai mimpi. Suara TV semakin besar kedengaran walaupun tahap volume nyer rendah...TV telah ku padam kan. Detik jam diruang tamu kedengaran begitu kuat. "ESOK KERJA"..itulah ayat yang bermain diminda ku. Dalam hati berkata " Dah pukul 1.00 pagi rupernyer. Tidurlah...nak rehatkan minda.

MALAM, KAU MENYAPA BAGI SETIAP INSAN YANG INGINKAN REHAT
SEMAKIN LAMA KAU BERKUASA, SEMAKIN SENYAP SUASANA DIRASAI
MALAM, KAU BAWALAH AKU BEREHAT, BEREHAT SEKETIKA DARI AKTIVITI HARIAN HIDUPKU, ESOK KAN BERSINAR MENTARI MENGANTIKAN GELAP MALAM YANG GELITA, MAKA KU DAKAPMU HINGGA BERSINARNYA MENTARI BAGI MEMULAKAN KEHIDUPAN SEHARIAN YANG DIHARAPKAN LEBIH BAIK DARI SEMALAM....MALAM, PELUKLAH AKU, AGAR LENA DIDAKAP MIMIPI.

Selamat Malam semua.....YA ALLAH, KAU LINDUNGILAH HAMBA MU INI DARI GANGGUAN IBLIS DAN SYAITAN.

Muzik & Diriku

Hi semua. As Salam. Diharap semua belum tidur yer. Muzik???..Hurrm, telah menjadi satu teknik hiburan bagi diriku. Dari sekolah tadika lagi hinggalah sekarang, memang muzik lah mengisi ruang lapang ku. Dari album ABBA hingga ke MODERN TALKING, Madonna, Janet Jackson, Paula Abdul dan sebagai nyer. Semuanyer menghiburkan ku. Sama ada muzik tempatan atau antarabangsa, memang telinga ni nak dengar lagu jer. SONY Digital MP4 Player, itulah yang aku bawa ke hulu ke hilir. Itulah yang menghiburkan ku didalam bas , didalam LRT dan di dalam kereta..huhuhuhu... Muzik Oh Muzik...kau mengisi ruang legar hati ku selalu. Dari peperiksaan SRP, SPM hinggalah ke alam Universiti, muziklah menghindarkan diriku dari perasaan takut, gentar dan bosan...AKU Suka Muzik...